– Branschen är tuff idag och det gäller att man är nytänkande men också att man har en god förståelse för sina gäster. Gästens behov ska styra allt vi gör. Harrys har varit bra på det, inte minst på mindre orter där det generellt är svårt att få snurr och volym i verksamheten. Därför blir min främsta uppgift att fortsätta förvalta kedjans arv, stärka varumärket, sätta upp tydliga tillväxtmål och bibehålla den fina relation vi har med franchisetagarna ute i landet, säger Helena Ahldén.

”Det är väldigt roligt att utveckla nya koncept”

Den första Harrys-restaurangen öppnade i Falkenberg redan 1993 vilket gör kedjan till en av de äldsta i Sverige. I dag finns Harrys på drygt 30 platser runtom i landet – och fortsätter växa stadigt. Just tillväxt är vardagsmat för Helena Ahldén. Operativt ledarskap och utveckling inom restaurang- och cafénäring har hon sysslat med på högsta nivå under de senaste 20 åren. Ofta har det handlat om att bygga upp koncept från grunden, erfarenheter hon nu tar med sig in i Harrys.

– Jag har en massa lärdomar kring att utveckla nya koncept, inte minst att ha stor respekt för vad som faktiskt tar fart på riktigt, för det är ingen självklarhet. Framför allt är det inte gjort i en handvändning. Att skapa något som är både lönsamt, skalbart och samtidigt tillmötesgår marknadens behov kräver tid, tålamod och inte minst teamwork. Harrys har ett starkt koncept men det är genom tydliga samarbeten och när alla driver åt samma håll som vi framgångsrikt kan ta det till nästa nivå, säger Helena Ahldén.

Hon brinner för de unga i branschen

Helena Ahldén efterträder Niclas Möller som varit VD för Harrys under många år. När hon tillträder den 24 februari ligger fokus främst på att lyssna in, lära sig kedjans utmaningar och sätta upp nya mål tillsammans med ledningsgruppen. En annan viktig aspekt ur Helenas perspektiv blir att lära känna människorna inom kedjan och få dem att växa.

– Jag har en genuin passion och tilltro till restaurangbranschen och alla som arbetar i den. Många unga inleder sin yrkesbana på restauranger som Harrys. De är nyfikna på allt och det är en ynnest att få möjlighet att vara ett föredöme för dem och se hur de blommar ut, säger Helena Ahldén.

Vad ska bli roligast med att börja som VD på Harrys?
– Att få lära känna varumärket och alla människor som jobbar inom Harrys ser jag verkligen fram emot. Sedan ska det bli kul att vara med och utveckla kedjan. När Harrys relanserade sitt koncept 2014 var det inledningen på något nytt. Nu har man kommit en bit på vägen och det skall bli otroligt spännande att fortsätta på den resan.

Harrys är ett svenskt brasseri; en avslappnad mötesplats där mat, dryck och människor förenas. Alltid välkomnande och vällagat. Harrys startades i Falkenberg 1993 och finns idag på ett 30-tal orter i Sverige. Restaurangerna drivs dels av fristående franchisetagare, dels av moderbolaget Harrys Pubar AB, med huvudkontor i Göteborg. Läs mer på http://www.harrys.se


Artikeln är publicerad i den här och flera nyhetskanaler av den svenska presstjänsten Presstjänst - den svenska skrivbyrån för företag och organisationer. Vill ni ha hjälp med att skriva era nyheter samt publicerade och distribuerade till flera svenska nyhetstjänster, journalister och nättidningar? Vänd er då till http://www.presstjanst.se i samarbete med http://www.svenskpress.se